Τον τελευταίο καιρό μια νέα, πιασάρικη φράση έχει αρχίσει να χρησιμοποιείται από τους ειδικούς στα τμήματα ανθρώπινου δυναμικού:  "βίωμα εργασίας" (employee experience). Τι ακριβώς, όμως, εννοούμε με αυτή; Όπως συμβαίνει περίπου και με την εμπειρία του πελάτη, έτσι και το βίωμα της εργασίας υπερβαίνει κατά πολύ τη σημασία του να εργάζεται κανείς σε μια συγκεκριμένη εταιρεία. Έχει να κάνει περισσότερο με το πώς οι υπάλληλοι βιώνουν την εργασία τους και το πώς αισθάνονται για αυτή στο πλαίσιο της εκάστοτε εταιρείας. Εν ολίγοις, αφορά τη γενική αντίληψη που έχει ο υπάλληλος απέναντι στην εργασία του εντός μιας εταιρείας.

Κατά συνέπεια, το βίωμα αυτό περιλαμβάνει ένα αρκετά ευρύ φάσμα διαφορετικών συναισθημάτων, συμπεριφορών και στάσεων που βιώνουν οι εργαζόμενοι κατά τη διάρκεια πρόσληψης σε μια συγκεκριμένη εταιρεία. Οι εταιρείες που επικεντρώνονται στο κομμάτι του βιώματος της εργασίας διαθέτουν ισχυρή κουλτούρα, ενισχυμένη αφοσίωση των εργαζομένων τους,  υπαλλήλους που ξέρουν εκ των προτέρων πως χαίρουν υποστήριξης, καθώς και ένα πολυμορφικό και συμμετοχικό περιβάλλον.

 

Γιατί είναι σημαντικό να παρέχεις μια εξαιρετική εμπειρία στους υπαλλήλους σου;

Εδώ παραθέτουμε κάποια από τα πιο σημαντικά οφέλη που μπορεί να σου αποφέρει η παροχή μιας θετικής εμπειρίας στους υπαλλήλους σου:

- Προσελκύει ταλαντούχα άτομα πολύ πιο εύκολα

- Βελτιώνει τη διατήρηση προσωπικού

- Αυξάνει την παραγωγικότητα

- Προσφέρει δημιουργικότητα και αυξανόμενη καινοτομία·

- Προσφέρει μεγαλύτερη ικανοποίηση από πλευράς πελατών

- Αυξάνει την κερδοφορία.

 

Ερευνητές στο MIT υποστηρίζουν ότι η θέση του βιώματος εργασίας ως προτεραιότητα συνδυάζεται σχεδόν αυτόματα με τα ακόλουθα πλεονεκτήματα:

- Η ικανοποίηση πελατών είναι δυο φορές μεγαλύτερη

- Οι καινοτομίες διπλασιάζονται

- Τα κέρδη της εταιρείας αυξάνονται κατά 25%

Η διατήρηση και η κινητοποίηση των εργαζομένων, η διαχείριση των προσλήψεων, καθώς και η οργανωτική νοοτροπία μιας εταιρείας πρόκειται να υποφέρουν, όσο δεν δίνεται προτεραιότητα στο βίωμα της εργασίας των υπαλλήλων. Η κατανόηση των εργαζομένων σου και η παροχή ενός ευνοϊκού εργασιακού περιβάλλοντος είναι απολύτως απαραίτητα βήματα για την παραγωγικότητα και την επιτυχία ολόκληρης της εταιρείας.

Παρακάτω ακολουθούν πέντε ενέργειες που μπορείς να κάνεις αυτήν τη στιγμή για να βελτιώσεις τις εμπειρίες των υπαλλήλων σου:

1. Να τους προσφέρεις μια ξεχωριστή εμπειρία από την αρχή

Αν θέλεις οι νέοι υπάλληλοί σου να έχουν μακροπρόθεσμη επιτυχία στην εταιρεία, είναι σημαντικό να βεβαιωθείς ότι θα τους παρέχεις μια καταπληκτική εμπειρία από την πρώτη μέρα. Μια θετική εμπειρία από το ξεκίνημα βοηθάει τους νέους υπαλλήλους να κατανοήσουν την οργανωτική κουλτούρα και να συνδεθούν σωστά με τους συναδέλφους τους. Μια ανεπαρκώς εκτελεσθείσα ένταξη καταλήγει με την πάροδο του χρόνου στο να πλήττεται η φήμη της εταιρείας ως εργοδότη και να μειώνονται σημαντικά τα κίνητρα των εργαζομένων.

Προσπάθησε να αναπτύξεις ένα σχέδιο, έτσι ώστε να εξασφαλίσεις ότι οι νέοι υπάλληλοι θα ενταχθούν κατάλληλα στον οργανισμό, μεταξύ των συναδέλφων τους και των ευθυνών εργασίας τους. Έχε πρόχειρα όλα όσαί να σου χρειαστούν στην αρχή, όπως διάφορα έγγραφα, τεχνολογικά μέσα, εγχειρίδιο εργαζομένων και πολλά άλλα. Επίσης, μίλησέ τους ανοιχτά και βάλε τους να μάθουν τις οργανωτικές πολιτικές και πρακτικές. Τέλος, είναι σημαντικό να αισθάνονται ευπρόσδεκτοι και ότι μπορούν να ενσωματωθούν εύκολα στην υπάρχουσα ομάδα και την κουλτούρα της εταιρείας.

 

2. Δώσε τους ευκαιρίες μάθησης και ανάπτυξης

Οι εργαζόμενοι είναι πιο ευτυχισμένοι στους κόλπους της εταιρείας, όταν τους προσφέρονται ευκαιρίες κατάρτισης και ανάπτυξης για να εξελιχθούν επαγγελματικά. Όταν οι εργαζόμενοι γνωρίζουν ότι η οργανισμός όπου ανήκουν εργάζεται σκληρά και τους βοηθά να επιτύχουν τους επαγγελματικούς στόχους τους, τότε θα έχουν περισσότερα κίνητρα για να εργαστούν και να είναι πιο παραγωγικοί.

Όταν σχεδιάζεις να εφαρμόσεις ένα νέο πρόγραμμα κατάρτισης εντός της εταιρείας σου, μπορείς να προσπαθήσεις να ορίσεις κάποιους σαφείς στόχους και να προσαρμόσεις το ωράριο όσο το δυνατόν περισσότερο σύμφωνα με τις προτιμήσεις των υπαλλήλων σου.

 

3. Αναγνώριζε και αντάμειβέ τους

Αφιέρωσε τον απαραίτητο χρόνο για να αναγνωρίζεις τη σκληρή δουλειά και τον κόπο που καταβάλλουν καθημερινά οι υπάλληλοί σου. Η αναγνώριση των προσπαθειών των εργαζομένων είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας στη δημιουργία ενός θετικού βιώματος. Έχει σημασία να αναγνωρίζεις τις προσπάθειές τους και να ανταμείβεις τις επιδόσεις τους.

Μπορείς επίσης να τους δίνεις συγχαρητήρια  και να τους οργανώνεις και γιορτές με αφορμή τα θετικά αποτελέσματα της εργασίας τους, τα γενέθλιά τους, τις προαγωγές τους, κάποια επέτειο ή ακόμα και  όταν κάποιος αγοράζει ένα σπίτι ή υιοθετεί ένα παιδί. Το μόνο που χρειάζεται είναι να βρεις μια τούρτα γενεθλίων και να ενθαρρύνεις τους υπαλλήλους σου να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους κατά τη διάρκεια της γιορτής. Η αναγνώριση και η ανταμοιβή τόσο των μεγάλων όσο και των μικρών επιτυχιών είναι εκείνα τα στοιχεία που βοηθούν στην ανάπτυξη της κουλτούρας μιας εταιρείας, στους κόλπους της οποίας οι εργαζόμενοι αναπτύσσουν το αίσθημα του συνανήκειν.

 

4. Να είσαι ευέλικτος σε θέματα ωραρίου

Ένας άλλος ασφαλής τρόπος για να βελτιώσεις την εμπειρία των εργαζομένων σου είναι να υιοθετήσεις μια ευέλικτη συμπεριφορά, ειδικά σε ό,τι αφορά το ωράριο εργασίας. Όλο και περισσότεροι υποψήφιοι τείνουν να επιλέγουν μια νέα θέση εργασίας με βάση την ευελιξία της τελευταίας. Οι εργαζόμενοι που μπορούν να επιλέξουν πότε, πού και πώς θα εργάζονται, έχουν υψηλότερο επίπεδο ικανοποίησης και απόδοσης στο χώρο εργασίας.

Η εργασία στο σπίτι, ή αλλιώς τηλεργασία, έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των εργαζομένων κατά τη διάρκεια της πανδημίας που προκλήθηκε από τον ιό COVID-19. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι πιθανότατα συνειδητοποίησαν ότι θέλουν να συνεχίσουν να δουλεύουν εξ αποστάσεως, ακόμη και μετά το πέρας της πανδημίας.

 

5. Ενθάρρυνε την αμοιβαία ανατροφοδότηση

Ίσως ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να βελτιώσεις την εμπειρία των εργαζομένων σου είναι να ζητάς και να θέτεις σε εφαρμογή τα σχόλια που έρχονται εκ μέρους τους. Οι προτάσεις τους θα σε βοηθήσουν να οικοδομήσεις και να προσαρμόσεις το χώρο εργασίας τους, έτσι ώστε να επικρατεί αρμονία.

Άκουσε τις απόψεις τους σχετικά με το πως βιώνουν την εμπειρία τους στην εταιρεία και φρόντισε να τους ρωτάς αρκετά συχνά, δίνοντάς τους ταυτόχρονα τη δυνατότητα της ανωνυμίας. Αυτό θα σε βοηθήσει να λάβεις συγκεκριμένες και ειλικρινείς πληροφορίες σχετικά με το πού βρίσκεται η εταιρεία σου στο θέμα της βίωσης της εργασίας από τους υπαλλήλους σου και να εντοπίσεις χωρίς πολλά προβλήματα τους τομείς που πρέπει να ενισχυθούν.

 

Συμπέρασμα

Το πώς βιώνει ένας υπάλληλος την εμπειρία του σε μια εταιρεία επηρεάζει σημαντικά κάθε πτυχή των λειτουργιών της, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που αφορούν τη διατήρηση προσωπικού, την απόδοση, την παραγωγικότητα, την οργανωτική της νοοτροπία, την οικονομική της επιτυχία και πολλά άλλα. Είναι ζωτικής σημασίας να είσαι σε θέση να δημιουργήσεις μια θετική εμπειρία για τους υπαλλήλους σου ευθύς εξαρχής και να τους κάνεις να αισθάνονται καλοδεχούμενοι και κινητοποιημένοι.